5 tips hur du får bättre hållning

En bra hållning är dels ett sätt att signalera självförtroende. Men det är även viktigt för hälsan! När man sträcker på sig så aktiverar man bålmuskulaturen. Det gör att både blodcirkulationen och lungkapaciteten ökar. Sedan blir det även en mindre belastning på leder, diskar, senor och ligament. Man får då mindre ont i ryggen. Ryggen består av 32 kotor. Det är bra att sträva efter att ha en rak linje uppifrån och ner: huvudet, axlarna, höfterna och fotanklarna.

 

Posture_T-shirt-1

Hållnings T-shirt från posture

Köp denna hållnings t-shirt här: Hållningsväst

Tips för att få en god hållning

Det är bra att se till att stärka sin mage och rygg. Det kan man göra med träning så väl som att promenera, simma, springa, göra plankan och så vidare.

Ett annat sätt är att stretcha ut sina bröstmuskler. Det kan man göra med en kvast. Håll kvasten ovanför huvudet med ett brett grepp. För den sedan bakåt, tills det drar i i bröstmusklerna. Dra lite till och släpp sedan efter.

En hållningsväst kan hjälpa till att dra axlarna bakåt. Men satsa inte bara på hållningsvästen utan se till att träna ryggen och bålen med.

Du kan även få bättre hållning genom att stå upp och jobba. Det främjar din hållning. Se bara till så att du inte hänger på ena benet och höften ska vara rak.

Sedan är det bra att dra ner på sin skärmtid. Om du tittar ner på en mobil eller dator större delen av dagen så ökar belastningen på nacken, vilket kan leda till nacksmärta och huvudvärk.

Andra bra tips är att djupandas, använda lågklackat och att be någon hålla koll på din hållning.

Vad är tecken på en god hållning?

Fötterna ska peka rakt fram. Höften är tryckt framtå och ryggen är platt utan svank. Axlarna är inte inåtroterade samt att man har skjutit fram bröstet. Blicken är riktad framåt och huvudet ska inte hänga ner framför kroppen som en gamnacke.

En god hållning avlastar dina leder, det ger dig en ökad rörelseförmåga samt att det förbättrar kroppskontrollen och bålstabiliteten. En god hållning förbygger även ryggsmärtor, ger en korrekt andning samt att det ger en bättre självkänsla och ett starkare uttryck.

Övningar för en bättre hållning

Det finns lätta övningar du kan göra hemma för att få en bättre hållning. En av dem är plankan som vi redan nämnt. Det gör du så här: Ha underarmarna i en 90-gradersvinkel mot golvet. Stå på fötterna eller på dina knän. Ha en rak linje på kroppen och att höfterna inte ska vara högre än axlarna. Spänn bålen under hela övningen.

Du kan även testa att göra höftlyft. Lägg dig på rygg, böj knäna ha fötterna i marken och armarna längs med sidorna. Sedan så trycker du upp höfterna mot taket medan du spänner rumpan i översta läget. Sedan sänker du sakta och upprepar igen.

Du kan också göra rygglyft. Lägg dig på mage och ha händerna vid dina öron. Blicken ska vara mot marken. Sedan ska du lyfta och sänka överkroppen sakta från marken. Se till att ha rumpan spänd genom hela övningen.